Sunday, December 31, 2006

[ g o o d b y e ] 2006 [ h e l l o ] 2007

Uih, 2007 dah kiter ek.. Lagi 3 tahun jer nak masuk 2010. By the time 2010, mesti semua keter powered on water and fly like a plane. huhuhu, dream on... gagagaga..

Hmm, aper yg menarik 2006 ek? Kalau carik biggest catastrophe pun takder lah teruk sgt. Just the biggest banjir kat Johor lah.. Hmm, kesian dorg.. Tsunami Alhamdulillah takder lg, WTC boleh sekali jer langgar since tak bina lagi... gagaga..

Kalau artis2 lak, Siti dah kawen sbb tergoda dgn choc strawberry. Mesti kene kangkang choc cair tuh.. huhuhuhu...

Pastuh Saddam kene hang je lah.

Movie paling menarik? hmm, aku pun lost count aper yg aku tengok, kalau citer Melayu, CINTA la kot paling menarik this year.

Tapi pasti 2006 adelah permulaan bg aku start bisness Interior Decor kecil-kecilan. Tu jer lah. Love life, zero. Tuh yg moody jer tu kot... gagagaga.... 1st time botak dlm my whole life.. Hmm, aper lagi? Tu jer lah kot.

Tapi one thing for sure, biler aku start botak jer arituh, aku tersenyum lebar kat cermin, gelakkan diri sendiri yg kelako.. "Hello 2007!!! here I come..." Aku senyum jer sepanjang aku balik dari kedai gunting rambut. Bukan bangga diri, tapi mcm gelakkan diri, how dare aku botakkan kepala aku.. but lepas aku botak, aku kembali tersenyum puas setelah sekian lama duduk dlm another dunia bipolar aku. Maybe perubahan drastik kat diri membuatkan kiter rase something new is coming and tuh membuatkan ader semangat sikit. Maybe next time aku nak cukur kening.. gagagaga.. no wayy, neh kening Frida Kahlo nehh... gagaga...

Owh, I love the attention being bald. Ppl start to noticing me and they become more friendlier. Aku tau, bkn sbb aku botak yg buat org pandang, tapi sbb Aura happy yg keluar dari diri kita. Tu hikmah bila kiter senyummm... Bukan senyum sbb bangga diri, tapi senyum sbb how dare aku kuar public ngan botak mcm tuh... gagagaga..

Tapi lepas aku botak, Umi mcm bising-bising lak. Biaser ah, parents kekdg boleh jd so kecoh abt small things. But sometimes mmg boleh jadi too annoying sampai buatkan kita benci ourselves. Baru aku sedar yg my parents mmg way too mementingkan paras rupa sampai anak2 dia pun jd obses with that. Kekdg words from parents mouth boleh jadi way too sensitive to anak2 even though dorg just talk nonsense.

My parents slalu dok tegur2 abt my sister's weight, tapi ntahlah, from my eyes my sister had never changed a bit, dari dulu sampai skang, lovely to me as to others and always happy and perky. Dulu, my second sister potong rambut pendek pun kene tegur by my parents, mcm lelaki katanya, tapi pelik, bile aku tengok maser kakak aku botak after accident pun aku tak nampak any perubahan ketara, just rambut and she always look stronger and bold mcm what she is. Biler adek aku balik dr UK, org kata dier makin kurus and bela rambut panjang, itupun aku tak sedar sgt, just sedar yg he become more wiser than rather he used to be my lil bro playmate.

Maybe persepsi org mmg berbeza. Bagi aku, semua yg aku syg dah jd beyond paras rupa, just perasaan. Maybe pandangan Umi Ayah pulak nak anak2 will always be handsomeful and beautiful pd pandangan diaorg eventhough kekdg pandagan dorg way too sempit. Ya lah, old fashioned kan. huhuhu... I know they love their children so much, but I guess they forgot that we, their children also love them so much and sometimes become sensitive with words, what they speak from their mind.

"Ini bukan anak umi neh", kata Umi after seing me bald, to her maybe just berseloroh, for sake of fun. But for me, gosh it hurts. I don't even know why. I even don't understand biler once Umi hantar msg to me when aku merajuk nak decorate our living room, "Salah ker Umi nak bg pandangan Umi yg tak seberapa neh, Umi tahu Umi neh tak belajar tinggi, tapi Umi pun nak bg pandangan". Gosh, aku merajuk bukan sebab my mom bg pandangan, tapi sbb her being impatience on me. Aku tengah carik idea ntuk redecorate the living room and let the barang2 bersepah, dia bising2 sbb ayah bising2. Since then, aku malas nak hias rumah aku sendiri maser my parents ader kat umah, melainkan dorg pergi bercuti keluar lelame, aku akan start buat sikit2. Hmm, and to be honest, I've never proud with my degree, coz I never think that I'm achiving whut I really want. But aku really gratefull to Allah sbb bg lepas... :)

I care less what other people think about me, and I'm sure that my other siblings pun mcm tuh, but once our parents ckp sumething irritating, mmg lah terasa irritated. Hmm, maybe betul lah mcm citer Cinta tuh ckp, kekdg paling payah nak syg org paling kita syg. Betul lah tuh, sbb we adek-beradek mmg sygkan our parents dearly. Aku tak tahu anak sulung perempuan maner tah yg remember and celebrate their parents anniversary each year like my sister did. Aku tak tahu anak perempuan maner tah yg sanggup balik every weekend to tolong siang brg pasar and terpaksa bear dgn mood of our parents, like my second sister did. Aku tak tahu anak lelaki maner tah yg stay kat rumah and tolong their father every ptg kalau ader maser terluang like I did. Aku tak tahu anak laki maner tah yg sanggup layan my mom kat dapur like my brother did. We love them dearly.....

mrFarhy: Neh opening to a new series of Twisted Tales. Coming soon! And Happy New Year eevrybody!!!! Damn, I'm getting older.. nooooooo... gagaga...

6 comments:

Roti Kacang Merah said...

HAPPY BIRTHDAY ABANNNNNNNNNNNNN!!!!

muamuahs!

nah, pi sini...
http://rotikacangmerah.blogspot.com/2006/12/happy-birthday-aban-ahi.html

love!

Zetty said...

happy birthday and happy new year to u!

p/s: dulu aura2 hebat tu tersekat celah rambut kot hehehe.

Anonymous said...

Touchingnya baca story u...

Anonymous said...

Sob sob... Sedihnyer. Not the exact way to start your new year really. But whatever it is, kudos to the writer. Rasanya my penantian tak sia-sia, ada master-piece in the making upernyer... Yup parents kadang-kadang boleh terlepas cakap dan mungkin kita terasa. Nak tau sebab aper?

"We love them dearly....."

Haa... I think you know this better than me. Cuba kalau kengkawan kita cakap, "Ni bukan kawan aku ni..." when they suddenly nampak kau botak. Rasa terguris tak? Walaupun kata-kata tu bukan gurauan. Rasanya tidak kan? Kalau ader pun, mungkin sedikit.

But once parents do the same thing, hell yeah we tend to get very disappointed sebab we expect them not to say those words to us; their children. Why should they said that? So that "WHY" question will bring us to our own piece of mind, thinking that they dont understand us. Mulalah nak merajuk dan fikir yang bukan-bukan. Sebabnya kalau kita sayang kat someone, kita suka nak manja-manja and sentiasa nakkan perhatian. Dalam erti kata lain, kita menjadi lebih sensitif dengan orang yang paling kita sayang. Aku rasa, the best way to overcome this all-so-one-way-thinking-and-calculation is to seat together and talk with your parents. I bet talking and expressing our feelings to parents is not a mumbo-jumbo things to do nowadays, as parents are becoming more open and children-friendly. Just give it a try k...

Enough about that, lets talk about your hair. Its sooooooo damn cool man!!! Dulu aku pun tak terfikir nak botakkan rambut. But after several occasion of bad hair days and waking-on-the-wrong-side-of-bed experiences, I decided the hair should go. And I felt super good about it. And yup, those attentions too...


Mr. Smith

Anonymous said...

huh!!u're rite mr smith..i like ur comment..but to farhy, dun worry..jadikan liku-liku 2006 as a started...moga 2007 lebih menjadi ceria dan dapat meningkatkan kualiti diri!! wakaka..mcm fadzilah kamsah lakk aku...tp ye laa kan..camtu laa gamaknyer..hehehe...tahu fahy bleh ape jua yg diimpikan!! dun worry k!!! good luckk!!

Farhi Rosley said...

thanks again ak Linn... muahss..

gagagaga, maybe so lah makcik zetty, tebal sgt rambut sampai aura takleh nak lepas dr kepala.. hahaha... thaks olso!!! gegege..

mr Smith, thanks for sharing your thoughts. ko leh jd shrink eh? mcm berpengalaman jer bab2 psycology neh... gagagaga.. thanks againn...

eleh yg last tuh saed tulis, poyo jer tak tulis nama sendirik. :P