Monday, March 26, 2007

[ h o t e l ] T A K A F U L

Alaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!Arghhhhhhh!!!!!! Tension Tulll!!!!!!!!

Hmm, gambo-gambo sebelum makeover kat project latest neh hilang la. Aku letak dlm laptop Said, pastu arituh kene virus and langsung kene reformat. Alaaaaaa, tak syiok la tak dpt tengok before!!! uhuk, uhuk, langsung ilang smangat aku nak tunjuk latest project. Hmm, takper lah, aku tunjuklah gamba after makeover, korg bygkan jer lah before mcm maner ek. Ala, makeover kali neh tak lah segempak maner, biaser2 jer.

Kay lah, client aku kali neh ader lah sorang agent Takaful, Kak Diana, yg memperkenalkan Takaful kat aku dan menarik Said jadi agent takaful... gegege, promote sket.. :P So Kak Di and husband, Abg Amir meminta bantuan aku untuk menaik taraf sket living room and bilik anak dorang supaya anak dorg yg active2 tuh suke bermain di bilik dr bermain kat living room jer.. gegege...

Kak Di and Abg Amir dikurniakan 4 org anak, 3 gurl yg active, Nana, Oya and Baby gurl and sorg anak laki yg masih dlm cradle, Baby boy. 3 dara pingitan neh tak lah nakal sgt, tapi dorg terlalu active and suke bermain dgn uncle neh (gegege, dorg panggil aku uncle :P). Kalau tiga-tiga berkumpul, pantang jumpe uncle, nak ajak main jer, dan yg paling best dorg suke menjerit, adoi kalah bunyi aku drill dinding... gagagaga... Seb baek la seko2 chomeyl.

So, untuk mengelakkan aku join dorg bermain, aku pun buat kerje waktu pagi jer since 2 org anak Kak Di gie sekolah and tadika. Waktu petang aku dah tak leh wat keje sbb terpakse join dorg main, gagagaaga. Takper lah, dak kecik lagi kan. Biler petang tuh aku balik arr lepas lunch, waktu keje pg jer.

Kak Di ngan Abg Amir takder maser nak gie shopping brg2 ngan aku, so aku suggest dorg bg jer duit kat aku, aku pi shopping. gegege, sbenarnye aku yg tak sabo nak wat makeover. So, Abg Amir and Kak Di pun bg lah RM 800 untuk makeover living room and bilik anak2 dorg. Kali neh aku masukkan living room jer dulu sbb bilik anak2 dorg takder major make over, just tambah beberapa items jer.

Kak Di kata dier tak kesah lah nak wat concept aper, dier serah kat aku jer, so aku pun teringin nak buat concept "Hotel lobby" kat living room dier. So, aku on jer lah. Yok, kiter buat satu pusingan gamba view dalam hotel lobby tuh. gegege. (Sob, masih sedih sbb before makeover dah ilang... uhuk...)


So masuk-masuk pintu utama terus nampak console table neh, ala2 terus masuk lobby hotel lah kan. gegege. Okay, asalnya kat situ dorg letak sofa 3 seater and satu frame ayat 1000 dinar kat dinding tuh. Lampu dinding tuh plak asalnya kedudukan upright membuatkan lampu tuh nampak mcm terlalu tinggi sgt, so aku terbalikkan kaca lampu tuh ke bawah supaya leh jd spot light untuk frame kecik kat both side of the mirror tuh.

Memula ingat nak letak sofa 1 seater kat sebelah console table tuh, tapi aku rase sofa 1 seater tuh besor sgt and aku pun beli kerusi kat Ikea sepasang supaya tempat tuh jd simetri, lampu meja tuh pun aku beli sepasang sbb Feng Shui kata mmg Ong kalau beli bende2 in pairs untuk org berkahwin.. gegege... So sofa pun aku letak kiri kanan supaya rase balance kat living room tuh.

Dinding the whole living area mmg asal kaler tuh, atas hijau cair and bwh hijau pekat with border bunga2 keliling living room kat bahagian tengah and atas dinding. Kak Di pesan, kalau boleh dinding kat living room tuh takyah cat lain dah, sbb mahal gak kos mengecat dinding tuh dulu. Aku pun x usik lah most part of the walls, just satu bahagian je aku kaler kuning sbg Feature Wall, then aku cover border bunga2 tuh with 2 lines of kaler kuning supaya ader continuity dr feature wall.

Asalnya dulu sofa 3 seater yg diletak kat dinding console table tuh ditemani sofa 1 seater belah kanan sliding door, yg sofa 2 seater dorg letak kat family hall kat atas sbb tak muat kat living room dah. Then aku exchange sofa tuh supaya 2 seater letak kat bwh ganti 1 seater tuh, bg bnyak sket tempat duduk. Sebelum neh plak, kat sliding door tuh langsir kaler kuning yg biaser and tinggi cukup2 sliding door, so aku ganti dgn langsir tinggi sampai siling supaya nampak tinggi sket area tuh. So sofa tuh akan kelihatan mcm neh dr depan.

Jadinya tempat tuh akan kelihatan mcm grand sket... gegege, perasan. Kak Di tak percaya yg langsir aku tempah kat Nagoya tuh just RM 150 termasuk sheer curtain sbb langsir lama dier yg rendah dulu lagi lah mahal. gegege...


So belah kanan tuh plak nak masuk TV area. Kat tingkap belah TV area neh aku ingat nak letak blind kain jer, so aku beli la kat Ikea without knowing the exact measurement tingkap tuh betul2. Nasib baik la lebar cukup2 muat jer, tapi rupa2nya blind kain tuh singkat. So, aku pi Nagoya balik, and kain lebih dr langsir kat living room tuh aku soh dorg buat pelmet RM32 jer. Jadi tertutuplah kesentengan blind kain tuh.. yey!

Haa, yg ayat 1000 dinar atas TV tu lah asalnya kat console table kat living room tuh. Area neh asalnya kaler hijau kusam yg membuatkan area neh tak berape naik. So, aku kalerkan kaler coklat supaya rase mcm cozy even though gelap sket. Baru shiok nak tengok TV. gagagaga, aku gune sheer curtain lama dr tingkap tuh aku cover kerusi poufee dpn tingkap tuh sbb kerusi tuh berwarna-warni sgt ngan pelbagai kaler... gegege..

Dulu area TV ngan dining hall neh ader 2 kaler berbeza yg agak kelam, so aku satukan dgn satu kaler coklat je supaya nampak area tuh bersama and naikkan kaler feature wall kat living room neh. Dining area tuh plak, sblum neh ader just 2 frame gamba kecik yg aku alihkan kat sebelah console table di living area tuh. So, aku tambah lg beberape frames supaya nampak mcm gallery sket. Yg meja mkn tuh terpakse biarkan bare je, sbb ade bebudak kecik kan, kang dorg tarik2 alas meja susah plak. Lagipun kak Di mmg nak ganti meja mkn tuh nanti.

So, ne lah Feature wall living room dier, sajer buat kaler kuning supaya kene sket ngan sofa. Dulu takder feature wall sebab semua kaler hijau with border tuh, so takder tempat focus. Makanya tambah feature wall bak Eric Leong supaya nampak menarik sket. Dari depan nampaklah mcm neh...

Frame yg tengah tuh 1st time buat mcm tuh, ilham dr Starbuck, frame oversize dgn gamba kecik kat tengah. Ingat nak tambah lg cushion yg contrast, tapi budget lari plak nanti.. larikkkkk.... gegege..

Hmm, takder lah cun maner hasil kerje aku, maybe sbb takder gamba2 before kan. Takperlah, yg penting Kak Di puas hati and happy. Anak second kak Di, si Oya tak habes tanye Kak Di "Maaa, naper uncle tuh nak cantikkan rumah kiter yer.... naper yer maa... naper dier cantikkan bilik Oyaa??", gegege, aku gelak sorg2 jer.

Tapi budget lari RM200 sebab aku beli kerusi sepasang kat console table tuh last minute and aku cat whole TV area ngan dining area tuh yg asalnya tak masuk dlm budget. Tapi, kerusi tuh aku beli maser sale Ikea woo, dr RM89 jd RM59 satu kerusi. Yg area dining and TV tuh plak pun mestilah seragam supaya everything come together. Ok la kan, untuk Living+TV+Dining+Bilik spend RM1,000. Murah ker?

Tapi thanks to kak Di and Abg Amir sbb sudi ambek Fahy, and both ader sorg client each untuk Fahy katanya, so dgn buat rumah neh, dpt lg 2 org client.. InsyaAllah..

Tak lupa juga to kak Di and bibik yg menyediakan sajian tengah hari yg sedap.. kekeke, tapi ader gak time aku tak mkn sbb diet.. opss...

Alhamdulillah, I'm one happy little contractor! litlle ker? dah gemuk balik dah.. gegege..

mrFarhy: Yey, dah ader logo, pasni nak wat business card lak.. Saper leh tolong angkat tgn!!!

6 comments:

Anonymous said...

yet another successful story from pahy. suka tengok konsep loby hotel ko tu. macam expensive jer hasilnya. tapi itulah, sayang tak dapat tengok before picture.

tapi pokcik paling suka tang langsir yang grand kat sofa tu. nampak siling lebih tinggi. tersangat suker la pokcik.

erm... rm1k jer untuk seluruh projek? murah siot!!! bayangkan apa yang pahy dapat buat kalau pokcik budget rm10k untuk renovation. tapi dalam rupiah ler... pokcik tak kayo.

mr. smith

Anonymous said...

huh!! lawanyerrr hasil keje pahy kali ni...byk idea die kan..tahniah!! hebat!!! nampak mcm hotel betulll..ari tuh aku call laa kak di ni sendiri tanyer mcm ne ngan "umah baru"..then die ckp mcm tak caya ngan make over ni...nak plaks langsir yg grand dgn harga murah..sblm ni die abis beratus untuk langsirr sahaja..tp pahy dapt wat ngan rm150 tapi malatopp!!..huhuh..hebat..she's so happy!! ok pasni betambah ramai laa client ngan biz card baru..huhuuh..ok adioss

Anonymous said...

cantik..kelas sgt...abis la eric leong tak leh carik makan pas ni..

Anonymous said...

cantik...suka sangat. Kalau ada before and after picture mmg lagik menarik ah tengok, nak buek camne kan, sabo-sabo.
Bleh tolong...tolong tengok je la :D

Anonymous said...

Mmg ada future sgt uols....teruskan cita cita uols utk maju dlm bidang ni

Anonymous said...

suke tengok pahy .very creative cuma satu jer nak pesan.Org Islam tak boleh percaya pada Feng shui org cina.

Takut jadi menda lain sbb ini libatkan akidah.Just to remember.

Anyway.keep up the good job.Enoy surfing ur blog.