Wednesday, December 20, 2006

from S T O R E to B a c h e l o r ' s [pad]

Sesambil tunggu langsir rumah Mama (my ex-officemate yg di panggil mama Jas walaupun tak lah tua maner.. gagaga) nak siap, yup another 1 week, aku pun buat bilik kawan aku neh since dier asyik desak aku siapkan bilik dier sbb ader org nak dtg. Ayooo, dah lah aku tengah mental, seb baek aku sabarkan jugak sbb kesian kat dier yang dok share bilik ngan adek pompuan dier and adek pompuan dier lak baru jer balik MRSM Jasin and abes SPM so tak privacy lah kan sharing pompuan laki.

Aku dah penah buat living room mamat neh, Aizat a.k.a Ijat. Tengok TWSITED makeover [MOD] raya . Dier lak terkinja2 asyik excited nak buat bilik dier tuh. Maser dok shopping stuff, tak habes2 ckp "Eih, tak sabar ah nak dpt bilik baru. Ko agak cantik tak bilik baru aku nanti", ehh mamat neh soteh betul.. gagaga...

Iklan kejap: By the way, "soteh" tuh perkataan ciptaan Ijat hasil gabungan soto ngan sate maser bulan Ramadhan dan digunakan oleh dier hampir semua jenis situasi. Contoh ayat dier "Wei soteh, aku rase menyoteh la, soteh tul". Mental budak neh.

Sambung balik: Dier neh jenis malu-malu kucing, tapi Umi Ayah mcm suka dier lak, yelah, pandai ambek hati sbb siap bwk buah tgn dari Terengganu lagi. Boleh tak, dier sanggup pegi Terengganu, balik hari and terus ambek aku kat umah dari Cyberjaya. Sepatutnya leh stay one night kat Terengganu, tapi dier terus balik hari sbb beria-ria nak merasa bilik baru. aiyohhh...

Maser mkn malam kat umah aku, Umi offer durian kat Ijat, tapi si Ijat kata takperlah. Aku ckp kat Umi "Eleh, dier tuh mengader jer ckp takperlah, tapi nak sgt durian tuh", so Umi dengan berbesar hati pun kopek la durian untuk Ijat and sedar-sedar separuh bijik durian besar la abes dier balun dengan takperlah dier tuh. hahahaha.. Yg aku ni plak gi umah dier ngan selamba jer ckp kat mak Ijat, "Makcik, rindu la kat Mee Kari Laksa makcik. Makcik buat mee kari bleh?" and sedar-sedar, dua hari aku balun mee kari mak Ijat je, nasik aku tak sentuh langsung. gagagaga.. best siot.. Makcik Rawks!!!! hahaha..

So bakal bilik si Ijat neh sbenarnye jd store rumah tu gamaknyer, aper tak nye smua brg2 disumbat dlm tuh. And rumah tuh plak ader satu jer stor kecik bwh tangga sbb tu dorg buat bilik tuh jd 2nd store. Aku pun aper lagi, semua brg dari bilik Ijat tu aku sumbat dlm store kecik bwh tangga. Maybe disebabkan dilatih oleh Umi (and maybe in my genes... gagaga) menyumbat dan menyusun, maka tersusun la sket stor kecik tuh bersama brg2 dr bakal bilik Ijat. Puas ati aku..

So, idea aku nak jadikan bilik dier "bachelor living in walk-in wardrobe" since bilik kecik kan. Nak buat ala-ala dier tinggal dalam almari jer terus. gagagaga.. Si Ijat lak nak bilik dier cozy, so aku cat gelap sket since aku bacer kalau cat bilik tidur gelap jadikan bilik tu with "hugging" feelings and cozy.... gituuhhh.... Pastu si Ijat neh nak sgt artwall mcm si adek Ash yg aku buat pink and purple tuh. Siap nak art menggambarkan dier lg. Aku ckp aku buat gamba siput, sotong ngan kura-kura sbb dier neh lembap sket. Naseb baek aku tak buat.. gagaga... So, yok TWiSTED!

B E F O R E o n e


A F T E R o n e


Takder paper yg nak ditengok sgt dlm gamba before, just brg yg berselerak and colour dinding asal plain white. Tu jer. So makeover neh menelan belanja lebey kurang RM800 termasuk katil, bantal, tilam, langsir, wardrobe, cat, lampu and other stuff since dier mmg langsung takder barang besar kat bilik adek dier selain tilam tido kat lantai, meja study (jd meje make-up Ijat kat bilik adek dier), meje duduk kecik and tempat gantung baju.

Aku yg pilih warna merah neh sebab merah neh murah berbanding merah with yellow base. Any colour with yellow base mmg mahal sket. Hmm, tapi okay la tu kot kan.. A bit pinkish sket.. gagaga..

Aku neh mmg suka single bed kalau dijadikan day bed. Sebab tu aku hang cushion2 kecik kat dinding so that jadi mcm sofa bed lagi. Meje kecik atas katil yg letak laptop tuh aku balut and staple-gunkan dengan kain yang beli kat Ikea. Meje study pun aku balut gak ngan kain sama and dijadikan meje tv dier. Kain tuh mahal, so aku beli 1/2 meter jer, tapi Alhamdulillah, x sangka muat for both meje.. yey!

Aku nak tukar lampu kalimantang tuh tapi tunggu lah si Ijat ader budget balik, sian dier. gagagaga. Yg frame bwh lampu kalimantang tuh actually World Map frame yg dah rosak, so aku beli kain Nagoya RM 3.50 semeter and staple kat World Map since dah tak pakai kan.

So, artwall aku buat bg nampak besar sket area tuh. Taklah boring sgt masuk-masuk pintu jer terpampang artwall.hehehe... And mcm biase, pokok adelah THE MUST dalam rumah, kalau nak "hidup"kan suasana mesti lah ngan "hidupan" kan? gagaga...


B E F O R E t w o


A F T E R t w o

A F T E R t w o
Naseb baek Jaya Jusco tengah sale, makanya dapatlah beli langsir 50% discount. Murah tuhh!! Cumer cushion jer kene tipu sket... gagagaga.... So, aku pilih langsir blue black sbb asalnya aku nak cat bilik dier kaler dark blue-gray, tapi aku ubah sbb si Ijat mcm teringin nak warna merah, aku pun tak penah try merah kan.. gagaga...

Aku gantung langsir guna railing wire dr Ikea so that langsir tuh dari dinding ke dinding, nampak mcm besar sket tingkap tuh kan.


B E F O R E t h r e e


A F T E R t h r e e
Gosh, bersepah giler before.. gagaga.. So, neh lah wardrobe nyer. Takder lah grand maner. Kene beli some kotak lagi nak penuhkan everything. Aku siap susun the hanger ikot warna. Si Ijat tuh plak memula memain suka jer pakai semua jenis hanger kat umah dier, aku marah, aku soh dier pilih hanger satu warna jer.. gagagaga.. Disamping tempat baju, sbenarnyer jd tempat make-up si Ijat gak, tapi aritu lupa nak beli cermin make-up.

Staple-gun artwork merah bawah jam tuh sbenarnyer kotak simpan penyedut asap dapur rumah Ijat, (aku luper nama in english) yang mak Ijat nak buang. Aku pun aper lg, guner ah kotak tuh, membazir jer.. gagaga..


B E F O R E f o u r


A F T E R f o u r
Belah kiri gamba neh pintu masuk bilik tuh, aku letak tempat gantung bags, ties, sejadah and stuff, atas tuh lak leh letak towels yg dah dilipat. Ditambah dengan up-lighter sket bg ader warm light.

Alhamdulillah, dalam mase2 aku still tak stabil maser tuh, siap gak keje aku.

I guess semuorg happy with dat. I hope so. Adek dier si Farah, pun nak soh makeover bilik dier, tapi soh org lain sponsor. hehehe.

Thanks Ijat for the pay and thanks makcik for the wonderfull Mee Kari Laksa.

I'm one happy (but troubled) contractor.

mrFarhy: My sister baru jer soh bacer article dlm TheSun today (Dec 21st) about Bipolar Disorder. Now i know I really need help. Pray for me...

7 comments:

Anonymous said...

fuiyooo...best banget le dekorasi b4 and after ko ni. terkagum aku sat.

Mr. smith

LiNdA @ Da-Da said...

huhuhu... naper chantek sesaaaannnngggaaatttt??... ala, nak la jugak bilik camnih... nak jugak, nak jugak, NAK JUGAK!!! boley dak? hehehe
cantik gilers! suker sebab color combinationnyer *WoWZeRS*... amaaaatlaaaaaaah kawaii.. cam style2 jepun gitu..
fahy, i really2 admire ur talent.. keep it up!! :-)

Anonymous said...

eiii... ni yang jeles nieee.. mana boleh bilek org lelaki lebih kawaii dari bilik pompuan... jeles! jeles! :P

Anonymous said...

JELESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

Farhi Rosley said...

Ishhh, aper yg cantik sgt nyer. biaser jer lah.. dlm gamba jer tuh.. :)

Ala, bilik korg takleh nak kaler2 kan, tu yg fahy tak cat tuh. Kalau tak mesti fahy cat sokmo.. hehehe..

Anonymous said...

huh!!! lawa gilakss!!! tak sangka laks bilik ijat yg dulu b'sepah tu jadik mcm ni..besh giler.......cunn n malatop!! erm makin pandai n kreatif laks pahy mengguna ruang...cayalahh!!! die nyer warna kombinasi pun malatop..seswaii ngan ijat yg vogue .ermm...congrAT ahy!!

Anonymous said...

waaa...Cantek cantek bangat! power power abgku! Uddi ader cadangan for gantung gantung gambar..nanti bile udi free, udi emailkan ke abg ahy...kalu di gunekan, mmg hi-class lar bilik tuh...hehe...Gluck tcare!!