Thursday, November 15, 2007

"Look Maaaaa, I'm in [m a g a z i n e]!"

Bulan November dah nak abes dah pun, but whut the heck nak citer gak. :P

First time aku mcm bedebar bukak majalah Impiana, yerlah aku tengok kat cover Impiana, bulan November 2007. Oh Gosh! Bad kata umah dier feature in november's issue! Aku pun apa lg belek ah, carik ruang yg aku wat tuh. Ruang mana? Tengok entry aku makeover living room umah Bad, [TWO ways] lane in a [TWO ways] lane.

Tah hape2 ntah kan aku nei, stakat masuk Impiana pun nak kecoh, ramai org dah masuk Impiana. Tapi xpe ah, aku suke gak hasil kerja aku termasuk dalam magazine kan, dah tuh bkn aku yg panggil dorg pun kan :P. Biler dpt jumpe jer page living room yg aku buat, terus aku sms kak Lin dulu, makanya kak Lin org 1st tau pasal tuh after aku. Reader Impiana lain dah tengok? Who cares. :P

Lepas SMS kak Lin "Ak Lin!!! Umah Fahy buat masuk Impianaa!!!", baru aku bacer aper yg dorg tulis dlm Impiana. Ala, aku sebelum2 neh pun tak baca sangat pun apa yg dorg citer dlm Impiana tuh, belek2 gambar je, sbb bukan apa, penulisan dorg boring and tak menceritakan how to get the look, stakat citer perasaan penulis jer. (Opsss, matilah kalau geng Impiana bacer statement aku nei, ya ampunnn :P gegege..) Tak mcm magazine decor US or Singapore contohnyer mcm my fav, Better Homes and Gardens. Aku kenal BHG nei sbb aku slalu browse web dier, tapi magazine BHG aku pinjam je dari Nana (kakak kak Linda). gegegege...

Aku pun tak kesah biler dorg tak mention nama aku, sbb aku tau, aku sendiri tak baca sgt apa yg dorg tulis kan. :P Tapi kakak and several kwn aku punyerlah bengang. Aku like, "Aik? aku ok jer? korg lak yg geram ek", gagagaga. Aku mmg tak kesah sgt pon, asal keje aku jd tatapan umum pun dah kira ok. Harapnya ader yg dpt idea dr situ kan. :P Nak tengok detail keratan Impiana tuh, check out kak Lin nyer page yg lagi lah bnyak kesah nyer abt that keluaran, Ahy's Work in Impiana! II.

Ok lah, actually aku nak paparkan (chewahhh, ayat magazine sgt kan, papapaparan sgttt :P) gambar kerje2 aku ntuk bilik pengantin kat umah parents Bad, yg dah lama aku janjikan nak post tapi tak post2 lagi. Photoshoot kat Wangsa Maju terpaksa ditangguhkan dulu karena adik2 aku yg dikasehi lak kene chiken pox, makanya aku letak ah makeover yg dah basi nei ntuk mengisi kekosongan org yg menunggu. gegegege..

Ala, tak banyak citer sgt for this makeover, very straight forward, takder yg menarik sgt, sbb tuh aku malas nak letak dlm blog nei. :P Wokeyh, asalnya bilik nei bilik parents Bad, and biasalah, bilik org2 tua mmg bnyak khazanah2 yg menjamah usia katanya, tapi ada yg menarik perhatian aku lah kannn ntuk dijadikan bahan dekorasi.. :)

Disebabkan parents Bad dah tua dan Bad and adek-beradek tak galakkan org2 tua turun naik tangga, makanya dorg letakkan sementara parents nya dibilik Bad kat tingkat bwh yang juga dihiaskan oleh aku, tengok keluaran Siapa yg [nak] kawen neh?.

Okay yok start.
[ B E F O R E ] o n e


[ A F T E R ] o n e
Asalnya bilik nei memang meriah dgn several warna kat dinding tuh, aku rasa ader kaler biru, kuning and oren. gegege.. So, aku tak pernah lagi wat rumah org guna kaler biru dlm bilik, jd aku pun try main ngan biru lak. Aku nak wat bilik nei ala2 pop retro, walaupun tak menjadi sgt tp ok lah kan :P.

Asalnya area neh tempat entertainment; tv and hifi segala. Aku alehkan semua tuh and aku letakkan katil ala2 serong sket kat situ. Aku tak mau lah mcm typical bilik pengantin ader backdrop rambu-ramba kat kepala katil pengantin segala kan. :P So, aku nak try wat lain sket ah, tuh yang try hias guna pokok and gantung kain organza orange contra sket ngan kaler dinding, saje nak tutup suis aircond kat blakang tuh. :)

By the way, speaker kecik kat kepala katil tuh workable ek, aku terpaksa rewiring the whole hifi punya system supaya lebih teratur.

[ B E F O R E ] t w o


[ A F T E R ] t w o
Aku cabut shelve yang ader koleksi cd2 and vcd kat dinding and keluarkan gobok hiasan yg sungguh lama tuh dari bilik. Then, aku centerkan sket kipas dinding tuh dgn sofa rotan lama yang sofa tuh lak aku ambek dari centre area tingkat atas yang tak dipakai sgt.

Artwork yg tergantung atas sofa tuhlak kain yang aku beli dari kedai kain Tewah dan aku staple-gunkan atas papan lapis yang dulunya papan ntuk shelve kat situ tuh.

Satu bender jer yg aku salah kat situ, alas side table sofa tuh tak sepatutnya aku guna kain lebih dari kain artwork tuh, sbb way too matching. Patutnya guna kain kaler lain, like merah or dark green.

By the way, cadar sume mmg Bad dah ader, seb baek kene la gak dgn the whole theme.

[ B E F O R E ] t h r e e


[ A F T E R ] t h r e e
Tak banyak aku buat, cume aku alihkan the whole rak pink tuh, aku keluarkan dari bilik. By the way, lupe nak mention, lampu asal bilik tuh semua kaler putih and Bad mmg anti lampu putih, so dier soh aku wat bilik tuh jd semua lampu kaler kuning. tuh yg bnyak sket lampu2 dlm bilik nei. :P And Bad nak satu meja make-up ntuk wife dier.

Cube tengok meja make-up tuh.

Aku and Bad gi usha meja make-up kat area umah Bad and yg paling murah pun harga RM500++ and design too elaborate. Punyalah mahal!!! Last2 aku carik perabot yg leh ganti meja make-up tuh. Console table, cermin besar and bench Ikea dibeli mase sale, sume skali RM300 jer, save RM200!

[ B E F O R E ] f o u r


[ A F T E R ] f o u r


[ B E F O R E ] f i v e


[ A F T E R ] f i v e
So, dulu katil kat area tuh ah, aku alehkan katil and jdkan feature and focal area. Akhirnya cita2 aku nak guna blue gray tercapai jua. gagaga... Aku susun balik hifi and koleksi CD segala kat area nih, and aku tambahkan sket ngan pokok money plant yg besar, jam dinding bulat2 dr Ikea, and frame di balut kain dr Tewah, supaya lebih retro-ish and pop. Meja TV tuh dulu kat tempat sofa, aku suke meja tuh, so aku guna ah.

So, tu je lah, takder ah grand maner pun kan. Tapi sebab dah takder project nak feature kan. gegege...

mrFarhy: Aku teringin sangat nak masuk majalah "O" Oprah tuh. gegegege....

9 comments:

Anonymous said...

Phewwwittt.. attention!!! Ummi juga yang first bagi comment. kah kah kah.
Nana..tadi kat office you tak tenguk ke? I suka sangat tempat hifi yang baru tu. Very d retro gitu.

Ada orang nak tinggal dgn fahy. Guess who? Kalau dapat jawab dapat begedil this weekend.

This Sunday on ya for lunch, nana and the girls too.

Don't worry I will try my best to get you into Impiana :p..gegege

Anonymous said...

siang tadi nana dah masuk tapi tak de apa apa lagi...nana pun suka tempat hi fi...sebabnya hi fi (shelf paling atas)tu bulat bulat sama macam kain dari Tewah... Fahy, Tewah tu kat mana? Kedai kain kat bangi ke... jam tu dari ikea ke...eh tak pernah perasan pun ada dijual kat ikea...besar jadi bilik ni selepas di makeover... and cheerful.... sunday free lunch yaaay...nana dah guess sape nak tinggal ngan fahy so nana boleh dapat bergedil yippe....

Anonymous said...

see, your work di perakui oleh majalah ternama tanah air tuuuuu....itu dah prove yg kau mmg berbakat...you are best at this boy

Farhi Rosley said...

Ummii!!!
Wah, skang mmg rajin tinggal2 komen, dulu malu2. Mcm ni lahhh bagusss... gegegge...

Saper nak tinggal ngan Fahy? Kalau tak Amal, Ilan lah tuh. gegegege..

Impiana? Ala, tak kesah sgt ah, nak masuk BHG Nana tuh... gegegege..

Dominos ader? gagagaga...

Farhi Rosley said...

Nana!!
Ha'ah ah, baru sedar hifi tuh bulat2 mcm kain tuh. gegegege..

Kedai kain Tewah nei kat Mines ah, tingkat atas skali, atas cinema. Kain tuh tak salah Fahy RM18 per meter. Luper lak. Ader lg tau kain ala2 retro yg lain kat situ.

Owh, ye ker tak perasan. Mmg ader jam tuh kat Ikea dulu, tapi abes dah sbb tak mahal sgt. Lucky ah Bad dpt jam yg limited edition. gegege..

Takper, nanti Nana leh bg sket begedil kat fahy kalau tak abes. gegegege...

Farhi Rosley said...

Hey anonymous,
Awatlah hang tak letak nama, tp thanks for the compliments. Ala, ramai lg org yg berbakat kat luar sana, ader yg tak masuk Impiana pun. Fahy nyer talent sket2 jer.

.::c!kzUrA::. said...

ai abg fahy...

erm zura da baca da impiana tu..n blog ak lin..congrats!tp sedih gakkan name abg takde dlm tu..erm xpela...papepon, suke sgt tgk ur deco...very nice...hopefully 1 day leh gunakn khidmat abg tuk deco my house.. :P

take k :)

Anonymous said...

laaa.. topik sama gak.. aduh bilalah nak tenguk update ni.

Ummi to Hamzah said...

farhy,i suka la ur work...bila ni nak deco my bedroom? :) teringin sgt nak my master bedroom ala "honeymoon-newly wed like" for me and hubby (eventhough we've already been married for three months).Drop me a text ok?Take care and excellent job.U r a gifted dude!