Thursday, November 20, 2008

camera [oh] camera

Siot tul, camera yg aku slalu guna ntuk tangkap gamba2 deco sudah pun menghembuskan nafas yg terakhir. Mmg dah lama pun camera family ni, miskin betul aku takde camera kan. :P Menyesal aku tak beli camera Olympus ader sedara aku offer hari tu. Takper ah, Abg Zul suami Kak Lin dpt guna ntuk photograph paper dier pun.

Aku ni nak la ambek gamba kipas kecik kat meja aku ni haa. Kipas yg membuatkan aku rajin dok mengarang blog balik. gegege. Then, baru aku teringat video cam umah ader camera. Iyahooo.. leh ah tunjuk eksyen kipas kecik ni kaaann... gegege...

Then lepas aku tangkap gamba, aku pun terus trasfer gegamba dr video cam tuh. Even though resolution dier punyer lah rendah and gamba taklah cantik sgt, tapi ok lah.

Rupanya ader beberapa gamba yg aku tangkap masa kat UK, yg aku sendiri lupa aku ambek. Some sort of unseen footages of my family masa kat UK lah. Wahhh, ade satu gamba tuh aku rasa sgt adorable, yg aku sendiri tak sangka I can be such adorable looking creature. gagaga... perasaaannnnkaaaannn. :D

Aku tengah tangkap gamba aku kat padang rumput kat area Buckingham Palace yg penuh dgn those little white flowers atas rumput that I REAAAALLLYYY lovee.. Cute sgt bebunga tuh melata kontra atas padang, tu yg aku try to capture myself with those lil flowers. I don't know why, that pic would be my first pic that bila aku tengok balik, aku tersenyum sengsorang. Maybe those time I am really really happy. I never been happier in my whole life I guess...

Anyhow, back to my kipas kecik.


Tomel kan, tomel kan kipas tuh. Tengok size dier relatively with my "gud" hand. Kecik2 pun kuat angin dier tau, tu yg aku sedap sket aku mengarang blog. Kalau tak area ni panas sket since angin kipas siling terhalang with CPU yang aku letak bwh kipas siling supaya CPU tak panas. Tengok lah, monitor, keyboard and mouse pun baruu tuu. Rudi yg bg, dulu dier pakai kat UK, la ni aku yg pakai. Masa kat UK, ayah sebok nak letak kat opis dier, last2 aku dpt gakkk... yesss... tenchu Udiii...

Sbenarnye, kipas tuh dah lama dah. Aku teringat masa aku kecik2, kat rumah lama aku kat bangi seksyen 2, aku suke main2 ngan kipas ni. I would carik extension wire and aku bwk keluar melalui tingkap extension wire tuh supaya aku dpt guna kipas kecik tu bwh pokok sambil main tah hape tah bwh pokok. gagaga, tak sangka aku ingat balik.

Bila aku teringat kipas kecik tu, then aku tanyalah Umi mana dier simpan kipas tu kan. Umi sendiri dah lupa dier ada kipas tu and Umi pun tak sangka aku ingat lagi kipas tu. Umi pun tak taulah kipas tu Umi simpan mana, so aku trylah carik dlm kabinet besi kat bilik Umi. Voila, jumpe punnn...

Umi tekejut aku jumpe kipas tu balik. Kipas tu dah penuh abuk and takde kepala plug. Aku pun bersihkan elok2, mandikan dier (wah mcm mandi anak kucing lak :P) and pasang plug baru. And tetiba nyala, aih girangnya aku teringat balik masa kecik2.

I never thought I would see you again my lil friend. :) Tengok tuh kipas aku surf intenet.

GAGAGAGA... gila lahabau aku...

Well, aku terjumpa gamba ni yang aku tangkap kat satu restoren kat UK dlm video cam tuh gak.

Cantik art deco tuu, aku nak try buat ah one day. Sapa nak!!! :P

mrFarhy: Mmg tebiat aku ni citer pasal kipas. :P

25 comments:

Anonymous said...

Hey... Ur a fan of fan? Fan Fetish Fan Fan?.... hehehhe.. Bestnya ada barang yang masa kecik da pakai and skarang masih pakai... I only have my old brus gigi je yg masih ku pakai... (trus bau mulut cam bau rebung kan).... :D

Waa gamba tu betul2 nampak hepi kan.. must had been triggered by sum happy thoughts... not ordinary organic happyness....

Syuke A. said...

old school antiquated piece. keep it, thats an investment you possess there. one of these days the value will escalate.

:)

s.

Ummi365 said...

jap jap jap.. nak suruh adik2 tenguk gambar tu.. apa diaorang komen hehehe

Ummi365 said...

oopppss sory.. dah terlajak jari tak sempat apa2 dah hit enter..

NIh ummi nak suggest, cubaleh letak counter kat blog ni.. ummi nak tenguk berapa ramai yang datang. sebab kak blog ummi ramai yang keluar ke blog fahy... wah dah glamor dah ya semenjak ummi bagi free advert.. kehkehkeh.. saje je.. jangan mare..

betul kata hasrul.. you are a fan of a fan? ish ish.. giler ke ape?

Anonymous said...

heheh nice fan,...

Roti Kacang Merah said...

1. bunga kecik-kecik tu namanya daisies. bunga kecik tu keluar bila spring baru mula. lepas daisies, would be daffodils pulak melata-lata banyaknya. tak sure if ahy sempat ke tak with daffodils springing from everywhere aritu kat UK.

2. ya Allah i almost forgotten about the kipas! in the 1st place, what made Umi/Ayah bought the kipas for?

3. ya betul kak lin setuju cadangan Ummi tu. you go to my blog, and the laaaast three items on the left hand side panel (counter, motigo and guests location indicator) can be quite an interesting tool to see where your guests come from or how many per day datang menjenguk your blog.

Anonymous said...

hi,
klasiknya kipas tu..
the happy pic looks very nice..cute

UmiQ

Ah Win said...

art deco tu dah siap untuk kak awin..ahy bgtau yer..nak pegi amik..

~ceh..kerekkk jer akak nih

:P

p.a.k.w.e. said...

nak nak nak

tulipurple said...

sib baik akak dah kawin,kalo tak,dah sah2
anto email nak jadi geppren...hehe.memang sggh charmin itew gambo/org..haha

sesuai ler ngan tema org itew suka guna brg terpakai...kalo kipas tu leh cakap sure siap nangis dia sbb bernyawa kembali..syabass.

Roti Kacang Merah said...

ahy, please go here!!! best giler! hahaha

http://www.youtube.com/watch?v=0fl02uLO--o

Ummi to Hamzah said...

farhy...cepatla update ur blog lagi.lama tak dgr berita ni.i know ur busy,sorry ek flood ur inbox with me texts.my hubby dah nak sampai pun malam ni.but no worries,we just wait patiently.whenever ur really free,dont hesitate to contact us okay?Our bedroom could really use your creativity on making it more "newlywed/honeymoon" like deco style.

hanie said...

^_^
nice blog...
[tersesat sini melalui blog epain.. hehehe]

tukang jahit said...

hi encik farhy.

laaamaaaaanya tunggu awak update..hehe..tumpang tanya ya, rumah saya rumah apartment,well known as dinding-keras-nak-mati, takut kalau beli drill salah boleh patah drill tu..maka encik farhy bolehkah suggest drill apa yang sesuai?

makhlukGorgon.blogspot.com

Anonymous said...

pinjam kipashhhh....leh keringkan bulu pin@apa2 bulu tg patut...kakakkakak...hakkk

boy_in_a_rock_and_roll_band said...

very huge fan of yours..sgt2 kagum ngan bakat ko bro..tabik siut..haha

IndahouseRenovatio said...

salam tuan umah..

hehe
almost same history la..
apa kata we organize satu kesatuan engineer pencen muda m'sia..

Roti Kacang Merah said...

halo halo tolong buat
tag ni, haaa. mwah

D'Rimba said...

Mana hilang lama tak kemaskini blog? Jemput ke blog saya juga ya sayapun suka hiasan dalaman ni dalam proses mencuba.....

Unknown said...

bro...

ada the baker said...

kenapa orang tanak snap pic baring atas rumput kat malaysia eh

FAFA said...

yela.. kipas tu tomel! hee

shahril.hussin said...

hye jumpe lg kite kt sini...

faraulah said...

ble nak update ni?

niny said...

seronok kan berada kat buckingham palace garden? nak bersantai mmg damai kalah titiwangsa ke hape. suke kat itik2 yg jinak.