Tuesday, December 05, 2006

[ C I N T A ] of the year

Ku mengerti,
Perpisahan ini,
Bukan kerana kau membenci,
Tapi kasih yg pernah ku beri,
Tiada lg bersama.

Keraguan ini,
Bukanlah padamu,
Perasaan hati masih rindu,
Kekalutan ini hanyalah untukku,
Tercari-cari bayangan mu,
Tak sanggup aku,
Kehilanganmu...


Perpisahan-Anuar Zain


Aku tak sempat nak tengok Gubra ari tuh. Almaklumlah time kerje dulu kan, bz banget. :P

Aku tengok citer Cinta semalam. Seperti lirik lagu soundtrack dier kat atas, pastilah aku hiba dalam pawagam. Aku rase citer neh adelah penutup tirai 2006 filem melayu yg bagus untuk ditonton. Damn, aku neh memang lah hopelessly sensitive.. sob sob... :P

Yg pasti Cinematography citer neh mmg menarik. Aku rase director neh berjaya captivate aper yg pleasant kat unpleasant KL tuh. Pandai tul director guna lokasi-lokasi shot yg familiar supaya org lebih feel citer tuh and boleh lah ckp "Eh, aku dok situ", "Opis aku situ lah", "Aku slalu lepak kat situ ko tau", "Nama member aku ader dlm Penolong Kewangan ahhh" keh keh keh..

Dalam citer tuh, kisah cinta yg aku paling terasa ialah kisah si suami ditinggalkan isteri bila isteri jumpe org lain yg dier cinta. "I'm sorry sayang, I'm so sorry.... Saya masih sayang awak, tapi saya mencintai org lain", ayat yg suami dengar dari isteri dier walhal si isteri adalah segala-galanya bg si suami. Hmm, aku for sure dah lalui neh, sobs.... Aku neh tak kawin lagi pun dah lalui bender mcm ni kan, so pathetic. :P

Aku tak tahan biler tengok time ayah dier hantar anak dier ke rumah ex-wife dier and anak dier menangis peluk ayah and nak ikut ayah dier balik, just nak bagi ayah dier be happy like it used to be. Aku paling tak tahan tengok bebudak nangis and get invole dlm hubungan suami isteri. Aku terkedu....

Yg aku paling teringat biler si suami bg notes kat si isteri yg dier akan selalu syg si isteri dier and tahu si isteri akan selalu bahagia even though tak bersama and si suami tulis "When you loves someone very much, you have to let go", lebey kurang mcm tu lah. Maybe betul ape yg dier ckp, sometime we have to let go...

And aderlah kisah cinta yg lain, yg bagus gak, yg termasuk dalam citer Cinta neh, yg pasti tercuit hati gak. :P Antara line yg menarik "Kadang-kala org yg paling kita sayang adalah org yg paling susah disayangi".

Paperhal just go waste ur money to watch this movie okay. Aku tak ckp don't waste ur money kan.. ahakss... Tapi jangan sedey2 arr... Semua kesedihan pasti ada kegembiraan. :) Cheers.

Tapi satu jer kekurangan muvi neh. Takder terselit kecintaan terhadap Tuhan. Kalau dlm citer tuh ader org berdoa sket kat Allah mase ditimpa musibah okay whut? Tak ker cinta dr Allah tuh above all cinta? :)

mrFarhy: That night Nanu and Pierre Andre pun tengok muvi tuh gak. Hmm, both of them kat luar mmg sempoi, takder dressing lebey2. Bgus ek... Tapi aku suka mak Andre, dalam tv series Dunia Baru. "Yg penting KEBERKATAN!!!", hahaha..

3 comments:

Anonymous said...

crita cinta nie mmg best..its so malaysian..tapi mie rasa cam ada sumthing missing dalam crita nie..(tapi takleh cakap-coz klu cakap kang ada director curi idea gue! kekeke)mmg sedeyh..mana tak sedeyh..farhy gi tgk wayang tak ajak gue!! huhuhuhuuh..report kat mama!!

LiNdA @ Da-Da said...

for me, the best malay muvi so far.. *thumbs up*.. loved the cinematography.. cam tengok iklan gituh.. i oso thot of the same thing after watching the muvi--> the film is lacking of cinta kpd tuhan.. kalo ada terselit sikit pun, apa salahnye kan?? overall, good combination of actors & actresses.. also loved the dialogues.. saper belum tengok, pegi jangan tak gi.. nanti u ol yg rugi..

p/s: farhi nih "hopeless romantic" laaaa... mmg cam ada iras2 watak suami tuh.. hehehe *just kidding* ;-)

Anonymous said...

yup by far the besh muvi yang aku pernah tengok. mula2 aku fikir muvi ni macam muvi malaysia yang lain2 tu. alah, tipikal dengan kelaziman biasa yang membosankan urat saraf aku ni. but after dipaksa menonton (sampai kena heret ke panggung), aku start perasan yang cerita "cinta" ni memang superb giler. uh, standing ovation la aku bagi. tak rugi aku bayar RM12 untuk tayangan tu walaupun bukan aku yang bayar. syabas inspekter sahab ji...

mr. smith