Tuesday, August 22, 2006

R A K S A S A laut.

Hmm, tetibe teringat kisah Tsunami.

Bulan Dec mase tuh. Aku kat genting ngan kengkawan yg baru balik dari US. Saje jer diaorg nak gi tido sehari kat genting. Mlm tu kat aku mcm takde mood nak kuar, so dorg sume kua jejln, aku dok dlm bilik tengok tv. Majalah 3.

Yup, dorg buat documentari pasal Tsunami. Aku teringat kisah sorg bapa ni jer..... Aku teringat kisah anak dier.....

"Dari jauh saya nampak mcm line putih kat laut. Saya tak tau apa bende tuh, jadi saya tengok je lah. Saya pulak mase tuh taklah terlalu dekat dgn pantai, antara rumah dgn pantai. Tapi tiba-tiba saya tengok ombak bergulung lain mcm, sampai naik ke darat. Tinggi hanya Tuhan yg tahu. Saya tahu ombak tu mesti sampai ke rumah, jadi saya berlari ke rumah."

"Sampai di rumah saya terus jerit semua org keluar dr rumah. Saya capai anak saya. Tapi belum sempat buat apa-apa, ombak terus menerjah dinding depan rumah saya. Dinding roboh dan saya dakap anak saya dan saya letak atas meja. Air berputar dalam rumah, saya tak sangka bole jd mcm tu."

"Selpas ombak pertama, saya cepat2 dakap anak saya. Anak saya tak henti2 sebut "Ya Allah selamatkanlah kami, Ya Allah selamatkanlah kami...""

Teresak-esak pakcik tu bercerita. Aku mmg tak tahan sebak. Budak yg masih kecik tapi dah meminta bantuan dari yg paling Berkuasa. Tak pulak dier sebut "papa, selamatkan kami, papa selamatkan kami".....

Aku tak ingat ape jd lepastu, tapi yg pasti ombak kedua yg paling besar did sumething to them...

Aku terbayang air muka budak tu mase menyebut nama Allah....

mrFarhy: Ya Allah selamatkanlah kami semua...

2 comments:

Anonymous said...

Thank you, thank you, thank you. Your story had really given me a light bulb moment.

aku terkadang terleka dengan dunia. aku tersedar dari lamunan dengan cerita mu itu. terima kasih Farhy kerna menerbitkan rasa keinsafan.

.::c!kzUrA::. said...

ait...u r really a good boy... =)