Monday, September 04, 2006

tripping [ B U S ] trip

Arituh gi Pangkor naek bas. Surely do buat lepas tension. Aper taknyer, kalau Saed drive aku lak takleh tido kene jaga jer, just to make sure yg dier olso "berjaga". Trust me, dier mase drive pun bule tangkap lentok woo, ayooo sleepy head la abg oii, hehehe.. Tapi sebnarnye dier slalu jer bg aku tido, tapi aku mcm tak sampai ati nak tido, kesian dier drive sengsorg kann. Ayoo, aku lak maleh nak drive, hahaha....

So maser pegi naek bas bule tahan, 3 seaters row nyer bus, so seat besar. Ape lg, kitaorg tangkap tido jer dlm bas... lentokkkk.. Saed suke la sbb tak drive. Ok, la tuh, release tension dier sket.

Tu citer time pegi, time nak balik ayooo, tak sangka dpt bas capuk... mcm tepakse jer lah sbb nak balik cepat nyer pasall, so ambek lah this bus kul 12.30 tengah hari. Ayooo, memula aku mcm tak kisah la, eventhough kotor kan, aku mcm owh best neh, ala2 travelling and "see" the world la kan... huhuhu, tak sangka keadaan leh jd teruk...

After several hours travelling and terjaga dr lena ku, aku sedar aku nyer selsema becoming worst and worst. Akunyer hidung neh super wet sensitive mcm idung kucing (huhuhu perasan :P), sbb aku kene selsema since duduk kat chalet Pangkor lagi and aku suspect dorg tak cuci air filter air-cond dorg. Ayo, aku sneezing like hell maser kat dlm bilik, kuar dari bilik jer aku okay. So bile aku sedar idung aku mcm way too leaking, aku pun sombat ngan tisu, hahaha habit aku, teruk tul.

Then, biler aku kuarkan tisu, Ya Rabbi, ader bender hitam melekat kat tisu, sort of black dust. Aku mcm suspect dr jari aku, so aku check la jari-jemari ku, ader la sket traces of black dust. Iyelah, bus pun koto kann... Tapi aku mcm musykil, bile maser aku rodok idung aku ngan jari? Public okay :P

So aku ambek tisu, aku masukkan kan dlm lubang idung and bg satu spin khas nak tengok "keadaan" dlm idung tuh. And ya Allah, hitam habes tissue tuh. Both of my lubang idung camtuh. Aku senyap je lah... Travelling beb, travelling... uhuksss..

So, time kat umah aku nyer hidung jd makin teruk, kahak hijau (opss sorry for the indiscretion thoughts :P) . And even Saed pun kene batuk2 and selsema after the bus ride. Aku ckp kat Saed pasal my encounter ngan black dust tuh, and ghupernye dier pun kene bender yg same gak. Dier bersihkan idung ngan tisue and habes hitam tissue dier...

Ayoo, aku suspect mmglah dr air-cond bus tuh. Bygkan tido and duduk dlm bus tuh for 4 hours plus and tak sedar the black dust masuk dlm idung. Now, my body sedang "membersihkan" diri dari black dust tuh.. Ayoo sakit tekakkk akuu....

TRAVELLING tips #1.
Kalau travel dgn bus yg perlu bus ride over than 1/2 an hour, please make sure bus yang dinaiki itu tercantik lg tercun. Kalau tak, get ready la kene sakit idung and sakit tekak. Bukan ape, prevention is better than curing kan? So, dr tekejar2 sgt nak balik awal gune bas capuk, lebih baek naek bas yg selamat, yg lewat sket, ntuk diri sendiri....

mrFarhy: Alhamdulillah, neh juga cara Allah nak ampunkan dosa2 kecil kann.... Amiinnn....

3 comments:

Anonymous said...

hehehe...sian ko n saed ek..so gross bila i dengar hitam..first time mcm nie..i naik bas tak pernah mcm nie..yup jgn nak rush next time..quality paling penting..hehehe...thanks for the tips..hehehe

Farhi Rosley said...

neh still dibelenggu selsema and sakit tekak... ayooo...

Anonymous said...

darl,ko tau kan aku t'gelak2 masa bace blog ko..hahaha! tulah,kene hati2 gak dlm memilih bas ni,if not tak pasal2 jd mcm kes ko ni..papehal,syukur alhamdulillah sbb ko dah sihatkan skang..take care ya!